hurtig taco

Overskriften burde nok hedde. Nemt - nemt - nemt!  Taco er bare slet ikke til at spise ordentligt. Og det smager da for godt til kun at spis...

onsdag den 18. februar 2015

Indlæg om sovs

Det blev jo vinderen af den lille afstemning og det er bestemt ikke glemt. Det er blot et større projekt i den daglige trummerum. Men jeg vil rigtig gerne fortælle, hvad jeg skriver om.

Min blog handler om dagligdags mad og kage. Og derfor har jeg valgt at skrive om dagligdags sovs, derfor ikke sauce. 

Derfor: Sovs kom til de danske køkkener da grøden blev mindre populær og kartoflen vinder frem. 
Og det er derfor vi i dag har den brune sovs.


Ja, jeg læser også i aviserne at, danskerne, specielt den yngre del ikke længere spiser traditionel dansk mad. Ok, så må jeg være lidt atypisk. Godt nok er jeg blevet 34 år, men elsker dansk mad!

Jeg er vokset op på brun sovs og jeg laver det stadig regelmæssigt, godt nok ikke hver dag som min mor gjorde førhen. Men det smager jo godt.

Den danske mad med sovs og kartofler, kan godt være en anelse flad og fed i smagen og det sure element i form af syltet asier eller måske tyttebær, klær den rigtig godt og giver et ekstra element i hele oplevelsen af ens aftensmad. Du/I har brugt tid på at tilberede din mad, så giv dig selv tid til, at spise den også.

Den tidligere så højhellige kartoffel, er blevet udskiftet med ris og pasta, én af årsagerne er den er mere besværlig og den har vi sku spist hele livet og den er kedelig.
Men er kartoflen kedelig? JA, hvis vi altid tilbereder den på samme måde, og spiser den til det samme. Så er den kedelig.

Vi kunne jo prøve noget andet.

Har du mod på det?

At udehule din bagte kartoffel og blande det med noget skinke og lidt godt reven ost og så tilbage i kartoffelskallen og ind i ovnen igen i 5-7 min. Husk altid at smage til med salt og peber. evt. med lidt chili?

Ingen kommentarer: