hurtig taco

Overskriften burde nok hedde. Nemt - nemt - nemt!  Taco er bare slet ikke til at spise ordentligt. Og det smager da for godt til kun at spis...

mandag den 3. oktober 2016

livet som laktose intolerent.

Der bliver flere og flere laktoseintolerente i Danmark. Jeg har ikke altid været det, men på et tidspunkt i mit +30 liv, begynder jeg bare at tåle det rigtig dårligt. Jeg lever den dag i dag næsten helt uden laktose i mit liv. Er det svært? Det er betydeligt lettere i dag, end for bare få år siden. Der er mange produkter på markedet som gør det meget lettere. Is, Mælk, smør, fløde, creme fraiche, neutral ost, hytteost og så den anden dag i Aldi, at de havde som et engangstilbud laktosefri fiskefrikadeller. At jeg så ikke kan fordrage fiskefrikadeller er så en anden sag, men der er mange andre der har glæde af dem.

At være laktoseintolerent og mælke allergiker er ikke nødvendigvis det samme. Så derfor skal du lave mad til en der siger der ikke kan tåle mælk, så spørg lige om det er laktosen. Er det ikke dét, så er det spildte kræfter. At være laktoseintolerent er meget individuelt, som oftes kan man godt tåle lidt. eks. stegemargarine der ikke indeholder mælk, er nogle gange skyllet i vallen fra skummetmælk og det har jeg ingen problemer med. Det kan andre have.

Nogle vælger at leve uden laktose i deres kost, selvom de fint tåler den. Den mangler jeg stadig at finde et svar på. Det meste er jo dobbelt så dyrt som et tilsvarende produkt. Tilgengæld har de formået at lave produkterne så man ikke kan smage det.


Ingen kommentarer: