hurtig taco

Overskriften burde nok hedde. Nemt - nemt - nemt!  Taco er bare slet ikke til at spise ordentligt. Og det smager da for godt til kun at spis...

tirsdag den 9. april 2013

Surdejen "Simon"

Jeg har altså ikke tabt alle kanasterne i hovedet endnu, :) men jo min surdej hedder Simon.
En sur dej er et levende væsen og fortjener et navn, læste jeg engang. Det er hermed gjort.


Min opskrift på surdej indeholder 4 ting. Hvedemel,vand,rugmel og grahamsmel. Det tager ca. 8 dage før den er helt klar, men har da brugt af min på dag 5.

Lad det være sagt, det er ikke alle der har succes med deres surdej i første forsøg, men lad det ikke skræmme dig væk, når det lykkedes er det nemlig det hele værd.
En god surdej skal lugte af øl, så simpelt er det. Jeg rører Simon rundt 2 gange om dagen, så alt hans næring ikke ligger på bunden.

Nå, men hvordan bliver surdejen Simon så født?
5 dl vand
300 gr. Hvedemel
150 gr. Grahamsmel
50 gr. Rugmel

Alt blandes sammen og stilles på bordet uden låg i et par timer. Derefter sætter du låget på og rør i det 2 gange om dagen.

Den oprindelige opskrift på surdej jeg har tilpasset lidt, kommer fra broedet.dk





Ingen kommentarer: