hurtig taco

Overskriften burde nok hedde. Nemt - nemt - nemt!  Taco er bare slet ikke til at spise ordentligt. Og det smager da for godt til kun at spis...

søndag den 7. april 2013

Brød med surdej.

Jeg må indrømme, at jeg for tiden ikke for bagt så mange kager. Jeg er blevet rigtig glad for det salte køkken og udfolder mine tanker der for tiden.

Jeg bager jo stadig, og køber mel i lange baner når jeg kan finde noget billig hvedemel.

Skal jeg bage brød, vil jeg gerne bruge hvedemel med protein i, det skulle have en effekt på brødets hæve evne. Derudover har også honning en hævende effekt.

Jeg blev anbefalet en hjemmeside der hedder www.broedet.dk og det er virkelig en god side.
Jeg har taget min inspiration der og som altid, modificeret det lidt, så det passede til, hvad jeg lige har i køkkenet.

Dette brød er langtidshævet og bagt med surdej.


Opskriften er meget simpel.

0.5 dl. sur dej,
3 dl. vand.
5 gr. gær
0,5 tsk salt.
1 tsk. honning eller sirup.

Alt dette røres sammen

50 gr. grahamsmel
50 gr. rugmel
300 gr. hvedemel.

rør det sammen. I de første 5 min. på et roligt tempo på din røre maskine, og de næste fem fuld skrue.

Din dej skal være fast og glat, men den må gerne være en smule klistret. Er den ikke en smule klistret er det min erfaring at brødet nemt kan blive tørt. Melet har de næste mange mange timer til at suge det sidste væde. Den skal nu ligge 16 timer i køleskabet.
Når de 16 timer er gået, vælter jeg forsigtig dejen ud på en bageplade, drysser den med lidt mel og lader den ligge tildækket i et par timer.

Bages ved 200 gr. i ca. 20-25 min.

Bon appetit.

Ingen kommentarer: